HADİS İLMİ -
İLM-İ AHBAR - İLM-İ ASAR
- İLM-İ HADİS
İLMU’R-RİVAYE
Hz. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem'in
Hadislerini konu alan eski deyimi ile ilm-i Hadis
veya İlmu'l-Hadis, İslam Alimleri, bilhassa Muhaddisler tarafından değişik şekillerde tarif edilmiştir.
Söz gelimi En-Nevevi'ye
göre Alemlerin Rabbi olan ALLAH'A en üstün manevi yakınlık vesilelerinden biri
olan Hadis İlmi, Hadis metinlerinin Sahih, Hasen,
Zayıf, Muttasıl, Mürsel, Munkati',
Mu'dal, Maklub, Meşhur, Garib, Aziz, Mütevatir, Ahad, Ferd, Ma'ruf,
şaz, Münker, Muallel, Mevzu, Müdrec,
Nasih-Mensuh, Has, Amm, Mücmel, Mübeyyen, Muhtelif
ve benzeri nevilerinin bilinmesidir. Aynı şekilde isnadlarının
yani Ravilerinin hallerine vakıf olmak bir de Ravilerin isnadlarda ve
metinlerdeki ihtilaflarının hükmünün bilinmesidir. (takrib,3).
Hadis İlmi'nin İlimlerin
en önemlilerinden oluşunun delili, İslam şeriatinin Kur'an-ı Kerim ile Hz. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem den
rivayet edilen sünnetlere dayanması, Fıkhi
hükümlerden çoğunun sünnet etrafında dönmesidir; zira furu'a
dair ayetlerin ekserisi mücmeldir. Açıklaması sünnettedir. Müctehid
kadı ile Müftü'nün ahkam Hadislerini bilmelerinin şart olduğunda bütün İslam
Alimlerinin ittifakı vardır. (Müslim şerhi, 1/2).
İzuddin İbn-i Cama'a
ise Hadis İlmi'ni sened ve metnin hallerini bildiren
kaidelerden ibaret bir İlim olarak görür. O'na göre Hadis İlmi'nin konusu sened ve metin, gayesi sahih Hadisleri sahih olmayanlardan
ayırt ederek bilmektir. (tedrib, 1/41).
Buhari şarihi Muhammed bin Yusuf el-Kirmani'ye
göre Hadis İlmi , Hz. Nebi sallallahu
aleyhi ve sellem'in sözleri , fiilleri ve hallerinin
bilinmesidir. Konusu ALLAH Resulü olarak Hz. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem;
gayesi dünya ve ahiret saadetini kazanmaktır. Ayrıca
bu tarife itiraz edilmiştir. Es-Suyuti, Mısırda
yerleşmiş türk asıllı Şeyh'i Ebu
Abdillah Muhammed b. Süleyman El-Kafiyeci'nin
El-Kirmani'nin Hadis İlmi'nin konusuna dair
söylediklerine hayret ettiğini ve ''Hadis İlmi'nin konusu Hz.
Nebi sallallahu aleyhi ve sellem'in
şahsıymış. O'nun şahsı olsa olsa Tıb'ın
konusudur; Hadis'in değil'' dediğini
nakletmiştir. (tevcih,20).
Muhammed b. İbrahim el-Efkani'ye
göre ise Hadis İlmi , rivayet ve dirayete has olmak üzre
iki kısımdır. Rivayet'e has olan kısmı Hz. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem'in
sözleri ve fiilleri ile bunların rivayetini, zabtını ve lafızlarının tesbit edilerek yazılmasını içine alan bir İlimdir.
Dirayet'e has olan kısmı ise rivayet'in hakikati, şartları, çeşitleri,
hükümleri, Ravilerin halleri, şartları ve rivayet'in
sınıflarını bildiren ilimdir. (tedrib, 1/41).
El-Efkani'ye
göre Hadis İlmi'nin bu ikinci kısmının tarifindeki rivayet'in hakikatinden maksad sünnetin nakli ile onu Hadis ihbar ve benzeri yollarla
söyleyene nisbet etmek; şartlarından kasıt, Ravisinin naklettiklerini sema' , arz, icazet ve benzeri
tahammül yollarından birisiyle alması; nevileriyle söylenmek istenen ittisal,
inkıta' ve benzerleridir. rivayet'in hükümleri kabul ile reddir. Ravilerin halleri
Adalet ile Cerh; şartları ise Hadisleri tahammül ve eda da yerine getirmek
zorunda oldukları şartlardır. Merviyyatın kısımlarına
gelince bunlar müsned, mu'cem
, cüz ve benzeri tasniflerdir. (tedrib, 1/40) .
El-İraki
Hadis İlmi'ni mertebesi yüksek, son derece faydaalı
bir İlim olarak ta'rif eder ve şer'i hükümlerin
çoğunun ona dayandığını, helal ve haram'ın onunla bilindiğini kaydeder.
(tevcih, 20).
İbn Haceri'l-Askalani'ye gelince o,
Hadis İlmi'ni sened ve metnin hallerini bildiren
kaideler ilmi olarak tarif etmiştir. (tedrib,1/41).
Birbirinden farklı görünen bu tariflerin
birleştiği nokta, Hadis İlmi'nin Hz. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem'in
söz, fiil ve hallerini, bunlar hakkında nakledilen rivayetlerle rivayet sonucu tesbit edilen Hadislerin zabtedilmesini
ve nihayet sahih olanlarının olmayanlardan ayrılmasını konu almış olmasıdır.
Hadis İlmi'nin öz'ünü hepsi birbirine bağlı bu konular ve etrafında yazılan
eserler teşkil eder.
El-Efkani'nin taksimindede görüldüğü gibi Hadis İlmi iki kısma ayrılır.
Birincisi rivayet ile ilgili rivayetu'l-Hadis
ilmidir. İkincisi, dirayetle ilgilidir ve Dirayetu'l-Hadis
adını alır.
Hadis İlmi'ne rivayet İlmi (İlm-i rivayet), haberler ilmi (İlm-i
ahbar), eserler ilmi (İlm-i
asar) diyenlerde olmuştur.